Υπερτροφές της ελληνικής φύσης

Οι υπερτροφές είναι πλούσιες σε αντιοξειδωτικά συστατικά, βιταμίνες και μέταλλα και έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας.

  • Θωρακίζουν την υγεία της καρδιάς μας,
  • Προστατεύουν το νευρικό μας σύστημα από αλλοιώσεις λόγω ηλικίας,
  • Βοηθούν τη λειτουργία του πεπτικού μας,
  • Ενισχύουν το ανοσοποιητικό μας και μειώνουν τις πιθανότητες εμφάνισης διάφορων μορφών καρκίνου,
  • Φροντίζουν το δέρμα μας και σβήνουν τα σημάδια των χρόνων που περνούν.

Τα ράφια των καταστημάτων τροφίμων έχουν γεμίσει με superfoods με μεγάλη διατροφική αξία (και μερικά όχι και τόσο θρεπτικά) από κάθε γωνιά του κόσμου. Κινόα, λιναρόσπορος, φαγόπυρο, διάφορα μούρα, ginger κλπ. Ας μην πάμε, όμως, πάντα τόσο μακριά! Γιατί η ελληνική γη με τα τόσα προϊόντα της έχει πάρα πολλά να προσφέρει για την υγεία μας. Μπορεί το marketing για τα ελληνικά προϊόντα να μην είναι τόσο ανεπτυγμένο αλλά οι πιο πρόσφατες έρευνες αποδεικνύουν ότι τα ελληνικά superfoods υπάρχουν και θωρακίζουν την υγεία μας.

 

Ποια είναι τα ελληνικά superfoods;

 

 

  • Ελαιόλαδο:

    Αποτελεί την κορωνίδα της μεσογειακής διατροφής. Πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα που προστατεύουν το νευρικό και καρδιαγγειακό σου σύστημα. Πλούσιο, όμως, και σε αντιοξειδωτικές βιταμίνες και πολυφαινόλες, έχει αντικαρκινικές και αντιγηραντικές ιδιότητες, είναι φάρμακο για το γαστρεντερικό και προστατεύει τα νευρικά κύτταρα. Όμως προσοχή! Κάθε κουταλιά ελαιόλαδο προσδίδει 135 θερμίδες. Γι’ αυτό το προσθέτεις με σύνεση σε όλα τα πιάτα της οικογένειας.

 

 

  • Βότανα και χόρτα:

    Η ελληνική ύπαιθρος είναι πλούσια σε βότανα και χόρτα, όπως το τσάι του βουνού, το δίκταμο, το χαμομήλι, το θυμαρι, η ρίγανη, τα άγρια χόρτα κλπ. Όλα, το καθένα με τις ξεχωριστές του ιδιότητες, έχουν υπάρξει αναντικατάστατα στο ¨φαρμακείο¨ της Ελληνίδας νοικοκυράς χρόνια τώρα. Καιρός να θυμηθείς τι έλεγε η γιαγιά σου και να προσθέσεις ελληνικά βότανα στα πιάτα σου και στα ροφήματά σου, γιατί τώρα η γιαγιά επικυρώνεται και από την επιστήμη.

 

  • Κρόκος Κοζάνης:   Είναι πλούσιος σε βιταμίνη C και Β12, λυκοπένιο, ζεαξανθίνη, καροτένια, σίδηρο, κάλιο και μαγνήσιο. Είναι ευεργετικός για το στομάχι, τα μάτια, τα νεφρά και έχει αντικαρκινικές ιδιότητες. Μελέτη του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών έδειξε ότι οι κροκίνες που περιέχει μπορούν να αναστείλουν τον πολλαπλασιασμό των λευχαιμικών κυττάρων. Αν βρίσκεσαι προς τα εκεί, θυμίσου να πάρεις και λίγο κρόκο Κοζάνης για την κουζίνα σου.

 

  • Μέλι: 

    Είναι γνωστό για τις ισχυρές αντιμικροβιακές του ιδιότητες αλλά και την αντικαρκινική του αξία.

 

  • Φασόλια:

    Τα φασόλια, όπως και τα άλλα όσπρια είναι πλούσια σε πρωτεΐνες, σύνθετους υδατάνθρακες, βιταμίνες Β και Ε, σίδηρο, κάλιο, ασβέστιο και φυτικές ίνες. Φτιάξε σούπες, σαλάτες ή dip από όσπρια και συνόδευσέ τα με ρύζι για να δώσεις στο παιδί σου ένα υψηλής θρεπτικής αξίας πιάτο. Βάλτα στο πιάτο 2 φορές την εβδομάδα ως κυρίως γεύμα ή ως συνοδευτικό.

 

  • Χαρούπι:

    Είναι πλούσιο σε ασβέστιο, μαγνήσιο, σίδηρο, κάλιο, βιταμίνες Α και Β, φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικά. Προστατεύει την υγεία της καρδιάς, καταπολεμά το βήχα και είναι ευεργετικό για το έντερό. Η γεύση αλλά και το χρώμα του χαρουπάλευρου σου θυμίζει τη σοκολάτα; Πράγματι, κι έτσι μπορείς να το προσθέσεις στα γλυκά σου μαζί με το κακάο ή αντ’ αυτού. Το χαρουπόμελο μπορεί να αντικαταστήσει τη ζάχαρη, προσδίδοντας στη μαγειρική σου γλύκα αλλά και τη διατροφική του αξία.  

 

  • Σπόροι και ξηροί καρποί:

    Τα καλά λιπαρά που περιέχουν βοηθούν τα παιδιά να αναπτυχθούν σωστά. Τα καρύδια είναι πλούσια σε ω3 λιπαρά οξέα, ενώ το φιστίκι Αιγίνης προστατεύει την υγεία των ματιών, του δέρματος, των μαλλιών και των νεύρων. Τα καταναλώνεις, όμως, με μέτρο. Καμιά δεκαριά ξηροί καρποί ή 1 μικρή χούφτα είναι αρκετά.
  • Βρώμη: Οι καλοί υδατάνθρακες, η πρωτεΐνη, το σελήνιο, ο ψευδάργυρος, το ασβέστιο, το μαγνήσιο και η βιταμίνες Β και Ε την καθιστούν κορυφαίο τρόφιμο για παιδιά και μεγάλους. Τη συνδυάζεις με ξηρούς καρπούς, σπόρους και σταφίδες και φτιάχνεις μούσλι για το γιαούρτι σου ή την προσθέτεις σε μπισκότα, μπιφτέκια κλπ.

  • Ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι: Είναι πλούσιο σε ασβέστιο, κάλιο, ψευδάργυρο, βιταμίνες Β και D και πρωτεΐνες. Είναι ευεργετικό για τα οστά, τη λειτουργία του γαστρεντερικού και το ανοσοποιητικό σου. Γίνεται καλύτερα ανεκτό από άτομα που εμφανίζουν μερική δυσανοχή στη λακτόζη. Τρως ένα γιαουρτάκι την ημέρα (σκέτο, με μέλι, τζατζίκι ή dip με λαχανικά) και επιλέγεις για όλη την οικογένεια αυτά χωρίς προσθήκη ζάχαρης.
  • Μαστίχα Χίου: Το δάκρυ του μαστιχόδεντρου είναι ευεργετικό για το πεπτικό, τη στοματική υγεία και το δέρμα σου. Έχει αντιμικροβιακές, αντιβακτηριδιακές, αντιοξειδωτικές και αντικαρκινικές ιδιότητες. Προστατεύει τα αγγεία και τα διατηρεί υγιή. Έχει αναγνωριστεί διεθνώς ως φάρμακο για την επούλωση των πληγών του δέρματος και τη δυσπεψία. 

 

  • Σταφίδες:

    Ξανθιές ή μαύρες, είναι όλες πλούσιες σε μέταλλα, ιχνοστοιχεία και βιταμίνες. Περιέχουν σελήνιο, βιταμίνες Α και Β, κάλιο και σίδηρο και είναι πλούσιες σε φυτικές ίνες και αντιοξειδωτικές ουσίες. Πριν αρχίσεις, λοιπόν, τα gogi, μην ξεχάσεις τη σταφίδα.

 

  • Ντομάτα:

    Τρώγεται φρέσκια σε σαλάτες ή μαγειρεμένη ως σάλτσα σε ζυμαρικά, πίτσες και λαδερά. Προσφέρει στον οργανισμό λυκοπένιο, το οποίο είναι ισχυρό αντιοξειδωτικό. Ειδικά η ντομάτα που έχει υποστεί θέρμανση (μαγείρεμα) είναι ακόμα πιο αντιοξειδωτική. Τη συνδυάζεις με μικρή ποσότητα λιπαρών (ελαιόλαδο, αβοκάντο) για ακόμα καλύτερη απορρόφηση. Και μην ξεχνάς: Όσο πιο κόκκινη, τόσο καλύτερα!   

 

Πολλές περιοχές είναι γνωστές για την παραγωγή μίας υπερτροφής. Δοκίμασε φασόλια Πρεσπών, βάλε κορινθιακή σταφίδα στο γιαούρτι σου, αρωμάτισε φαγητά και τσάι με κρόκο Κοζάνης, τσιμπολόγησε φιστίκι Αιγίνης. Αυτά και πολλά άλλα κρύβει η ελληνική γη. Αν βρίσκεσαι διακοπές σε κάποιο χωριό, μην ξεχάσεις να ρωτήσεις τι παράγει η γη και πάρε μαζί σου στην επιστροφή μία ακόμα υπερτροφή για την οικογένειά σου.

 

Ο γύρος του κόσμου μέσα από τις γεύσεις.

Ο γύρος του κόσμου μέσα από τις γεύσεις.

Σταφύλι: ο θησαυρός του Αυγούστου

Σταφύλι: ο θησαυρός του Αυγούστου

Στο ταβερνάκι οικογενειακά!

Στο ταβερνάκι οικογενειακά!
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ:
Facebook
Twitter
Instagram