Σπαράγγια: Πώς θα τα μαγειρέψεις και γιατί;

Η ιστορία του

Το σπαράγγι ήταν γνωστό από την Αρχαιότητα. Το βρίσκουμε σε τοιχογραφίες στην Αρχαία Αίγυπτο. Στην Αρχαία Ελλάδα ήταν τροφή των Θεών, με αφροδισιακές ιδιότητες. Στη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία το θεωρούσαν φάρμακο για το στομάχι και τον πονόδοντο.

Διατροφική αξία

  • Πλούσιο σε λιποδιαλυτές βιταμίνες Α, Ε, Κ. Τα σπαράγγια φροντίζουν το δέρμα σου αλλά είναι και πολύτιμος σύμμαχος για τις γυναίκες που προσπαθούν να συλλάβουν. Λόγω της βιταμίνης Κ που περιέχει ανακουφίζει από τα συμπτώματα του προεμμηνορυσιακού συνδρόμου αλλά πρέπει να αποφεύγεται από όσους ακολουθούν αντιπηκτική αγωγή.
  • Πηγή βιταμίνης C. 100 γραμμάρια σπαραγγιών περιέχουν το 10% της ημερήσιας συνιστώμενης πρόσληψης βιταμίνης C. Σε προστατεύει, λοιπόν, από τις ανοιξιάτικες ιώσεις, ενώ ταυτόχρονα έχει αντιοξειδωτική δράση.
  • Πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Προλαμβάνει τις βλάβες στα αγγεία και τον εκφυλισμό του νευρικού συστήματος. Παράλληλα, είναι κατάλληλη τροφή για έγκυες ή γυναίκες που σκοπεύουν να μείνουν έγκυες, λόγω του φυλικού οξέος που περιέχει.
  • Φροντίζει την υγεία του εντέρου. Το σπαράγγι είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες, βοηθώντας τη λειτουργία του εντέρου.
  • Πηγή μετάλλων και ιχνοστοιχείων. Τα σπαράγγια είναι πλούσια σε σίδηρο, μαγνήσιο, χαλκό, μαγγάνιο, κάλιο, φώσφορο, σελήνιο και ψευδάργυρο.
  • Έχει αντιγηραντικές και αντιοξειδωτικές ιδιότητες: Εκτός από βιταμίνη C και καροτενοειδή, τα σπαράγγια είναι πλούσια και σε άλλα αντιοξειδωτικά, όπως ρουτίνη, φλαβονοειδή, σαπονίνες και γλουταθειόνη, που μάχονται τις ελεύθερες ρίζες που προκαλούν κυτταρικές βλάβες και γήρανση.
  • Φτιάχνει τη διάθεσή σου. Η υψηλή περιεκτικότητά του σε βιταμίνες Β, ψευδάργυρο, μαγνήσιο, σελήνιο και φυτοχημικά προλαμβάνει την κατάθλιψη.

Κατηγορίες

Το σπαράγγι το βρίσκεις σε δύο μορφές. Το άγριο σπαράγγι και το σπαράγγι από καλλιέργειες.

Το άγριο σπαράγγι είναι φυτό αναρριχιτικό με πολλά αγκάθια. Το βρίσκεις σε δάση, πλαγιές, ελαιώνες ανάμεσα σε πουρνάρια. Κόβεις τις τρυφερές του κορυφές. Είναι νόστιμο και θρεπτικό.

Το ήμερο σπαράγγι καλλιεργείται σε όλο τον κόσμο. Στην Ελλάδα καλλιεργείται από το 1960.

Επίσης, υπάρχει το λευκό σπαράγγι και το πράσινο που είναι πιο πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά.

 

Πώς θα το μαγειρέψω;


Μπορείς να μαγειρέψεις το σπαράγγι με πολλούς τρόπους. Γίνεται βραστό, σωτέ, ψητό ή μαγειρεύεται σε διάφορες συνταγές με κρέας ή άλλα τρόφιμα. Φτιάχνεις μυρωδάτο ρυζότο και μακαρονάδες, ομελέτες, το ψήνεις στο φούρνο μόνο του ή με κρέας. Συνοδεύουν το ψάρι, μπαίνουν σε τάρτες.

Τα μυστικά του

Αφαιρείς τις σκληρές άκρες του και τα βράζεις στην αρχή όρθια σε μπρίκι ή το ειδικό σκεύος. Το κάτω μέρος χρειάζεται λίγο περισσότερο βράσιμο, για να μαλακώσει ενώ οι άκρες του βράζουν πολύ γρήγορα. Μόλις βράσουν, τα βάζεις σε κρύο νερό για να σταματήσει ο βρασμός και να μείνουν τραγανά.

Λόγω του σχήματός τους μπορούν να φαγωθούν από τα παιδιά και με το χέρι σα ραβδάκια. Μπορούν, επίσης, να τα βουτήξουν σε νόστιμο και θρεπτικό ντιπ (πχ. με γιαούρτι, αβοκάντο κλπ).

Όσπρια = κρέας;

Όσπρια = κρέας;

Ασβέστιο δεν έχει μόνο το γάλα

Ασβέστιο δεν έχει μόνο το γάλα

Τα αυγά "ανεβάζουν" τη χοληστερίνη. Ναί ή όχι;

Τα αυγά "ανεβάζουν" τη χοληστερίνη. Ναί ή όχι;
ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ:
Facebook
Twitter
Instagram