• Η χημική του ονομασία είναι χλωριούχο νάτριο. Υπάρχει θαλασσινό και ορυκτό, ανάλογα με την πηγή προέλευσης. Το θαλασσινό αλάτι είναι εξαιρετική πηγή ιωδίου, απαραίτητο στοιχείο για την καλή λειτουργία του θυρεοειδή. Η ΣΗΠ αλατιού σύμφωνα με τον ΠΟΥ δεν πρέπει να υπερβαίνει το 1κουτ.γλυκού για τους ενήλικες και 1/2 κουτ.γλυκού για τα παιδιά.

     

  • Οι βιταμίνες E, C και το β-καροτένιο θεωρούνται αντιοξειδωτικά γιατί προστατεύουν τα κύτταρα από την οξείδωση, η οποία ευθύνεται για πολλές ασθένειες. Τα φρούτα και τα λαχανικά είναι πλούσια σε αυτές τις βιταμίνες καθώς και σε άλλα "φυτοχημικά συστατικά" που έχουν αντικαρκινική δράση.

  • Απαραίτητο μεταλλικό στοιχείο για δυνατά κόκαλα και γερά δόντια. Επίσης απαραίτητο για τη σωστή λειτουργία των μυών και της καρδιάς, και με σημαντικό ρόλο στην πήξη του αίματος. Βρίσκεται σε όλα τα γαλακτοκομικά (γάλα, τυρί, γιαούρτι), στα πράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως το σπανάκι, στα αμύγδαλα και στα μικρά ψάρια που τρώγονται με το κόκαλο.

  • Η βιταμίνη Β12 είναι γνωστή και σαν κοβαλαμίνη. Σημαντική για την ανανέωση όλων των κυττάρων, αλλά απαραίτητη για την παραγωγή των ερυθρών αιμοσχφαιρίων και άρα την παραγωγή αίματος. Η απορρόφηση της γίνεται μέσα από μια αρκετά πολύπλοκη μεταβολική διαδικασία, που ξεκινάει στο στομάχι και ολοκληρώνεται στο λεπτό έντερο. Βρίσκεται σε όλα τα κρέατα, αβγό, τυρί, μαγιά μπύρας, σαρδέλες και μύδια.

  • Είναι μια υδοαδιαλυτή και φωτοευαίσθητη βιταμίνη, απαραίτητη για τον οργανισμό μας.

    Συμμετέχει:

    • Στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού
    • Στη μείωση των συμπτωμάτων της γρίπης και στη γρηγορότερη ανάρρωση
    • Στην καλή υγεία των ούλων
    • Στην παραγωγή κολλαγόνου
    • Στην αντιμετώπιση του άσθματος
    • Στην πρόληψη του καταρράκτη

    Βρίσκεται στα εσπερειδοειδή, στο μπρόκολο, τις κόκκινες πιπεριές και τα σκούρα πράσινα λαχανικά. Επίσης τα ακτινίδια και οι φράουλες είναι σημαντικές πηγές αυτής.

  • Η βιταμίνη D έχει λάβει το προσωνύμιο «η βιταμίνη του ήλιου», επειδή παράγεται φυσικά από τον οργανισμό μας όταν η ηλιακή ακτινοβολία έρχεται σε επαφή με το δέρμα μας. Ανήκει στις λιποδιαλυτές βιταμίνες, αυτές που χρειάζνονται την παρουσία λίπους για να απορροφηθούν και να αποθηκευτούν στον οργανισμό.

    Οι ρόλοι της είναι:

    • βοηθάει στην απορρόφηση του ασβεστίου
    • προάγει την καλή υγεία των οστών
    • δυναμώνει τα δόντια
    • βελτιώνει τη διάθεση

    Τα λιπαρά ψάρια (σολομός, σκουμπρί, τόνος) και τα γαλακτοκομικά είναι φυσικές πηγές βιταμίνης D.

  • Η βιταμίνη Ε είναι μία λιποδιαλυτή βιταμίνη που:

    • αποτελεί ισχυρό αντιοξειδωτικό προστατεύοντας τους ιστούς από τη φθορά
    • καθυστερεί ή ακόμα και προλαμβάνει τον καταρράκτη
    • ενδυναμώνει το ανοσοποιητικό σύστημα
    • βοηθάει στην επούλωση των τραυμάτων
    • βελτιώνει τη γονιμότητα

    Κύρια πηγή βιταμίνης Ε αποτελέι το ελιαόλαδο, καθώς επίσης οι ξηροί καρποί και ο φλοιός των δημητριακών.

  • Η βιταμίνη αυτή αποδίδεται σε ακόρεστα λιπαρά οξέα και μερικά από τα παράγωγα τους. Στον άνθρωπο δεν χρειάζεται η παρουσία αυτών των ουσιών. Η βιταμίνη F και οι ιδιότητες της δεν είναι ιδιαίτερα γνωστές. Πιστεύεται πάντως ότι ορισμένες δερματοπάθειες ελαφριάς μορφής οφείλονται στην έλλειψη αυτής της βιταμίνης.

  • Μέλος του συμπλέγματος των βιταμινών Β, είναι γνωστή σαν ριβοφλαβίνη και είναι υδατοδιαλυτή. Βρίσκεται σε αφθονία στο γάλα και στο ασπράδι του αβγού.

    Η βιταμίνη Β2 λειτουργεί ως τμήμα των διαφόρων ενζυμικών συστημάτων που ασχολούνται με την οξείδωση των αμινοξέων και των υδατανθράκων. Δεν δρα στην ελεύθερη μορφή της, αλλά μετά από πολύπλοκες διεργασίες που λαμβάνουν χώρα στον οργανισμό.

    Η έλλειψη της προκαλεί:

    • κοκκίνισμα και σκάσιμο των χειλιών,
    • φλεγμονή της γλώσσας,
    • οφθαλμικές διαταραχές καθώς και
    • απολεπιστική φλεγμονή του δέρματος.

    Σε υψηλό κίνδυνο παρουσίασης έλλειψης είναι οι έγκυες και οι θηλάζουσες.

     

  • Γνωστότερη ως βιταμίνη PP ή νιασίνη και με τις ονομασίες νικοτινικό οξύ ή νικοτιναμίδιο, είναι υδατοδιαλυτή και μέλος του συμπλέγματος Β.

    Βρίσκεται άφθονη στις τροφές ζωικής προέλευσης, ενώ απουσιάζει από ορισμένες φυτικές, όπως οι πατάτες, το λάδι, τα άλευρα αραβοσίτου και σίκαλης.

    Η έλλειψή της προκαλεί την ασθένεια πελλάγρα εξ ου και η ονομασία της PP (pellagra preventive = πρόληψη πελλάγρας). Η ασθένεια αυτή εκδηλώνεται με δερματίτιδες και φυσαλίδες στο σώμα, διάρροιες, ναυτίες, εμέτους και, σε βαριές περιπτώσεις, οδηγεί στο θάνατο. Αναπτύσσεται κυρίως σε περιοχές όπου η διατροφή είναι φτωχή και μονότονη όπως σε πολλές περιοχές της Αφρικής.

  • Ανήκει στο σύμπλεγμα των βιταμινών Β, βρίσκεται σε όλους τους ιστούς και είναι αναγκαία στο μεταβολισμό των υδατανθράκων. Στον άνθρωπο δεν έχει διαπιστωθεί αβιταμίνωση παντοθενικού οξέος, γιατί παράγεται συνθετικά από τη μικροβιακή χλωρίδα του εντέρου και η διάδοσή του στις τροφές είναι πολύ μεγάλη (γι' αυτό πήρε και την ονομασία, από τη λέξη πάντοθεν).

  • Θρεπτικό συστατικό απαραίτητο στα ζώα και στους μικροοργανισμούς, υδατοδιαλυτή και μέλος του συμπλέγματος Β. Βρίσκεται σε τρεις μορφές γνωστές με τις ονομασίες:

    • πυριδοξίνη, 
    • πυριδοξαμίνη και 
    • πυριδοξάλη.

    Ρόλοι της είναι να:

    • βοηθάει στην πρόληψη καρδιαγγειακών και εγκεφαλικών
    • βελτιώνει τη διάθεση
    • διευκολύνει τον ύπνο
    • θεραπεύει το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα
    • "απαλύνει" τα συμπτώματα του Πρεομμηνορυσιακού Συνδρόμου
    • μειώνει τις εξάρσεις του άσθματος

    Σημαντικές πηγές είναι η μαγιά μπύρας, το κρέας, το αβοκάντο, το κοτόπουλο, τα ψάρια και οι πατάτες.

  • Οι υδατάνθρακες είναι το ένα από τα τρία μακροθρεπτικά συστατικά της δίαιτάς μας (τα άλλα δύο είναι τα λίπη και οι πρωτεΐνες). Οι υδατάνθρακες αντιπροσωπεύουν την πιο σημαντική πηγή ενέργειας για τον οργανισμό. Καθημερινά ο ανθρώπινος εγκέφαλος χρειάζεται 120γρ. γλυκόζης (υδατανθράκων) για να λειτουργήσει.

    1γρ. υδατανθράκων αποδίδει 4 θερμίδες

    Χωρίζονται σε απλούς και σύνθετους και τους συναντάμε στα περισσότερα τρόφιμα. Τα φρούτα, τα δημητριακά και τα λαχανικά είναι κύριες πηγές υδατανθράκων. Η παρουσία τους στο καθημερινό διαιτολόγιο είναι απαραίτητη για την καλή υγεία του οργανισμού,