25 Οκτωβρίου 2019
25 Οκτωβρίου: Παγκόσμια ημέρα ζυμαρικών
Απενοχοποιούμε τα μακαρόνια!
 

25 Οκτωβρίου: είναι η ημέρα όλων των μακαρονάδων.

 

Η Παγκόσμια ημέρα ζυμαρικών θεσπίστηκε το 1995, αν και τα ζυμαρικά ως τροφή μετρούν τουλάχιστον 6000 χρόνια ζωής. Το 14ο-15ο αιώνα τα ζυμαρικά θεωρήθηκαν μία πολύ βολική και ανθεκτική τροφή για τους ναυτικούς λόγω της εύκολης συντήρησής τους. Εργοστάσια ζυμαρικών συναντάμε στον Καναδά, την Ιταλία, την Τσεχία και την Ουγγαρία από τις αρχές του 19ου αιώνα.

Τα ζυμαρικά βρίσκονται πάντα μέσα στο ντουλάπι σου έτοιμα για μία δύσκολη μέρα που δεν έχεις προλάβει να μαγειρέψεις. Εκτός, όμως, από αυτό, υπάρχουν κι άλλοι λόγοι που κάνουν τα ζυμαρικά άξια να εορτάζονται κάθε χρόνο αλλά και να βρίσκονται στο πιάτο σου:

Τα ζυμαρικά είναι θρεπτικά. Είναι πλούσια σε υδατάνθρακες που αποτελούν τη βασική πηγή ενέργειας για τον οργανισμό μας. Ταυτόχρονα περιέχουν και μικρή ποσότητα πρωτεϊνών αλλά και βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ειδικά όταν είναι ολικής άλεσης. Επειδή είναι εύπεπτα, αποτελούν κατάλληλη τροφή για αθλητές, παιδιά και ηλικιωμένους. Ένα μικρό κομμάτι του πληθυσμού πρέπει να τα αποφεύγει λόγω της γλουτένης που περιέχουν (άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη ή δυσανεξία στη γλουτένη). Επομένως, μη νιώθεις ενοχές που δεν πρόλαβες να μαγειρέψεις κάτι άλλο. Μία μακαρονάδα είναι ότι πρέπει.

 

 

Τα ζυμαρικά είναι φτωχά σε λιπαρά και έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη. Λόγω των υδατανθράκων που περιέχουν τα ζυμαρικά έχουν κατηγορηθεί πολύ. Στην πραγματικότητα, όμως, έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, το οποίο σημαίνει ότι δεν ανεβάζουν απότομα τη γλυκόζη στο αίμα. Επίσης, δεν περιέχουν λιπαρά από μόνα τους. Επομένως, σε σωστή ποσότητα, είναι καλά για όλους.

Τα ζυμαρικά συνδυάζονται με τα πάντα. Με κοτόπουλο, κιμά, κεφτεδάκια, θαλασσινά, τυρί, λαχανικά, μανιτάρια και πολλά άλλα. Η επιλογή του συνοδευτικού είναι στο χέρι σου. Προτίμησε τυρί (για ασβέστιο), σάλτσα φρέσκων λαχανικών (για βιταμίνες και αντιοξειδωτικά), άπαχο κιμά (για σίδηρο και πρωτεΐνη), θαλασσινά (για ω3 λιπαρά οξέα). Προσπάθησε να αποφύγεις τα ζυμαρικά με κρέμα γάλακτος ή αλλαντικά.

 

 

Τα ζυμαρικά είναι νόστιμα! Φυσικά εκτός από τη θρεπτική αξία κάθε τροφής είναι σημαντική και η απόλαυση και τα ζυμαρικά σε αυτό έρχονται πρωταθλητές! Αγαπημένο φαγητό των περισσότερων και το πιο εύκολο φαγητό για τα περισσότερα παιδιά, όσο δύσκολα και αν είναι. Η αλήθεια είναι ότι ένα πιάτο μακαρόνια με κιμά είναι μία καλή τροφή για το μικρό σου που δεν τρώει πολλά άλλα.

Μακαρόνια με κιμά: το αγαπημένο σου πιάτο αθωώνεται πανηγυρικά!

Τα ζυμαρικά κάνουν καλό στον πλανήτη.

 

Όλοι οι σπόροι και μη επεξεργασμένοι υδατάνθρακες μας προσφέρουν συσσωρευμένη ενέργεια χωρίς ιδιαίτερο κόστος παραγωγής. Μία θερμίδα από ζυμαρικά χρειάζεται λιγότερο από μισό λίτρο νερού για να παραχθεί. Επίσης, το αποτύπωμα των ζυμαρικών σε διοξείδιο του άνθρακα είναι χαμηλό. Αυτό σημαίνει ότι συνεισφέρει λιγότερο από άλλες τροφές στη μόλυνση του πλανήτη και την έλλειψη του νερού.

 

πηγή: http://css.umich.edu

πηγή: http://css.umich.edu

 

Σωστό ή λάθος;

1. Τα μακαρόνια παχαίνουν;

ΛΑΘΟΣ. Τα μακαρόνια μας δίνουν λιγότερο από 4 θερμίδες ανά γραμμάριο (περίπου 390 θερμίδες τα 100 γραμμάρια ωμού ζυμαρικού). Η ποσότητα αυτή δεν είναι μεγάλη. Βέβαια, αν βάλεις ένα μεγάλο πιάτο μακαρόνια με κρέμα γάλακτος και τέσσερα τυριά μάλλον θα παχύνεις. Αλλά σοβαρά τώρα, τα μακαρόνια παχαίνουν; Δοκίμασε με συνταγές που θα αρέσουν σε όλους με ελαιόλαδο (όχι πολύ!), λαχανικά, κοτόπουλο ή θαλασσινά. Χρησιμοποίησε βότανα και μπαχαρικά και ... απολαύστε οικογενειακά και ... υπεύθυνα!

2. Η γλουτένη που περιέχουν τα μακαρόνια μου κάνει κακό;

ΣΩΣΤΟ ΚΑΙ ΛΑΘΟΣ. Η γλουτένη είναι μία πρωτεΐνη που βρίσκεται σε πολλά σιτηρα, όπως το σιτάρι από το οποίο φτιάχνονται τα μακαρόνια. Θα πρέπει να αποφεύγεται από άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη αλλά και από όσους έχουν διαπιστώσει μία δυσανοχή στη γλουτένη (συζήτησέ το με το γιατρό ή το διατροφολόγο σου, γιατί δε μας αφορά όλους). Επίσης, για κάποιους μπορεί να είναι επιβαρυντικά για το έντερο (ενώ για κάποιους άλλου όχι). Για όλους τους υπόλοιπους τα μακαρόνια είναι μία τροφή αξιόλογη, θρεπτική εύπεπτη και από τις λίγες αγνές συσκευασμένες τροφές.

 

 

 

Δείτε ακόμα...
Επιστροφή στην κορυφή