Snacking όσο μένουμε σπίτι
Τι μπορείς να κάνεις, όταν συνέχεια ψάχνει για σοκολάτες ή πατατάκια;
 

Μένουμε σπίτι και μένουμε ασφαλείς…

 Όμως, συχνά, μένουμε αγχωμένοι, νιώθουμε αβεβαιότητα, ανασφάλεια, βαρεμάρα. Πολλές φορές και όλα μαζί. Ανακατωμένα συναισθήματα που, όχι σπάνια, μας κατευθύνουν με ορμή στο ψυγείο ή την τροφοθήκη για ένα γρήγορο σνακ.

Η συναισθηματική υπερφαγία μπορεί να προκαλείται από διαφορετικά αρνητικά συναισθήματα, όπως φόβος, αβεβαιότητα, ανία, άγχος, θλίψη, θυμός, και εμφανίζεται τόσο σε μεγάλους όσο και μικρούς. Συνήθως, εμφανίζεται σε παιδιά που οι γονείς τους εκτονώνουν τα αρνητικά συναισθήματά τους με την υπερφαγία. Και σε αυτήν την περίπτωση, δηλαδή, οι γονείς λειτουργούν ως πρότυπο για τα παιδιά.

Μπορεί να δούμε το παιδί μας να τρέχει στο ψυγείο αγχωμένο, όταν έχει ένα δύσκολο πρόβλημα μαθηματικών να λύσει, όταν στην ιστορία το κεφάλαιο είναι δύσκολο ή μεγάλο. Θα τρέξει στο ψυγείο θυμωμένο, όταν του πούμε να κλείσει το κινητό ή όταν έχει έρθει η ώρα να διαβάσει. Θα τρέξει στο ψυγείο, όταν τελειώσει τα μαθήματα και δεν έχει τι να κάνει ή όταν βαριέται να παίξει μόνο του και τα άλλα μέλη της οικογένειας είναι απασχολημένα. Φυσικά, πολλές φορές, θα τρέξει στο ψυγείο γιατί απλά πεινάει και θέλει να γεμίσει ενέργεια.

Για να είμαστε ειλικρινείς, κατά τη διάρκεια της καραντίνας λίγα πράγματα μπορούμε να κάνουμε. Προσπαθούμε να απασχολήσουμε τα παιδιά, να κάνουμε κάτι δημιουργικό, να συζητήσουμε μαζί τους αλλά συχνά αυτό είναι αδύνατον. Τηλεργασία, τηλεμαθήματα, κλειστά γήπεδα και απαγορευμένες αθλητικές δραστηριότητες μειώνουν τις επιλογές μας και δυσχεραίνουν την κατάσταση.

Και τότε νιώθουμε ένα κενό στο στομάχι…

Φρόντισε τα σνακ του παιδιού σου

  • Πρόλαβέ το! Προσπάθησε να έχεις έτοιμα υγιεινά σνακ πριν βαρεθεί ή πεινάσει πολύ. Δε χρειάζεται να το κυνηγάς με σνακ και να του τα φορτώνεις. Εσύ, όμως, ξέρεις το παιδί σου. Υπολόγισε πότε πεινάει ή βαριέται και τρέχει στο ντουλάπι με τις σοκολάτες και καθάρισέ του ένα μήλο ή φτιάξτου ένα γιαούρτι με μέλι ή οτιδήποτε άλλο πιστεύεις ότι του αρέσει και του κάνει καλό. Ίσως αυτό του φτάσει και δεν ασχοληθεί άλλο με το φαγητό.

 

  • Κάνε χωροταξικές αλλαγές: Τι βρίσκει πιο εύκολα το παιδί μόλις μπει στην κουζίνα ή στο καθιστικό; Τι υπάρχει μπροστά στα μάτια του μόλις ανοίξει το ψυγείο; Πλύνε μερικά φρούτα και βάλτα στο ράφι που φτάνει πιο εύκολα. Αποθήκευσε τη σπανακόπιτα σε διαφανές γυάλινο δοχείο να τη βλέπει. Τοποθέτησε την τούρτα που έμεινε λίγο πιο πίσω ή πιο ψηλά. Καθάρισε, για να υπάρχουν πάνω στο τραπέζι στικς καρότου, αγγουράκια ή πλυμένα ντοματίνια. Βάλε τα σοκολατάκια σε ένα μη διαφανές κουτί και τοποθέτησέ τα στο ντουλάπι.

 

  • Επέλεξε ισορροπημένα σνακ: Πολλές φορές τα σνακ είναι σκέτοι υδατάνθρακες. Ένα γλυκό, ένα φρούτο, το ψωμί, οι πιτούλες του σουβλακιού. Προσπάθησε να προσθέσεις πρωτεΐνη, φυτικές ίνες και καλά λιπαρά στα σνακ. Θα βοηθήσουν, να νιώσει κορεσμό για περισσότερη ώρα. Δώσε του φρούτο μαζί με λίγα αμύγδαλα, σέρβιρέ του παξιμαδάκια ολικής μαζί με ένα αυγό, φτιάξτου ένα ντιπ (πχ. με αβοκάντο ή χούμους) με τα κριτσινάκια του ή την αραβική του πίτα. Θα ηρεμήσουν για περισσότερη ώρα οι λιγούρες του.

 

  • Προτίμησε σπιτικά: Υπάρχουν γρήγορες λύσεις για σπιτικά σνακ. Φτιάξε ομελέτα φούρνου με κολοκύθια και σάντουιτς και άφησέ τα στο ψυγείο. Ψήσε αραβικές πίτες και κάνε σπιτικά chips. Μία μέρα που έχεις χρόνο φτιάξε ζύμη για πίτσα, τυροπιτάκια, spring rolls ή σπανακόπιτα και βάλτα στην κατάψυξη για να τα έχεις διαθέσιμα, όταν βιάζεσαι. Μπορείς να φτιάξεις σπιτικά γλυκά με ελαιόλαδο, φρούτα, βρόμη, μέλι ή ξηρούς καρπούς για να μυηθούν τα παιδιά σε πιο υγιεινές γεύσεις. Μπισκοτάκια βρόμης, κέικ καρότου, μηλόπιτα, μπανάνα με σοκολάτα, μήλο με μέλι και κανέλα και πολλά άλλα. Με μέτρο όμως, κι αυτά γλυκά είναι!

 

  • Διακόσμησε τα πιάτα σου: Μην ξεχνάς τον σημαντικότερο κανόνα που χρησιμοποιούν και οι εταιρείες τροφίμων: Ένα έδεσμα είναι πιο ελκυστικό, όταν φαίνεται ελκυστικό. Βάλε τα λαχανικά στα αγαπημένα τους μπολάκια ή τακτοποίησέ τα όμορφα στο πιάτο. Κόψε φρούτα και φτιάξε πολύχρωμες φρουτοσαλάτες. Μπορείτε μαζί να φτιάξετε όμορφα σχήματα στα μπισκότα σας. Φτιάξε αλμυρό κέικ με τυρί και λαχανικά και βάλτα σε φορμάκια σιλικόνης με σχήματα. Προσπάθησε, αν φτιάξεις spring rolls ή κιμαδοπιτάκια, να είναι σφιχτά τυλιγμένα και να μη διαλύονται.

 

  • Διάβασε τις ετικέτες στα συσκευασμένα τρόφιμα: Υπάρχουν στιγμές που το σπιτικό είναι απαγορευτικό, λόγω κούρασης ή έλλειψης χρόνου. Μπορείς πάντα να έχεις στο σπίτι συσκευασμένα σνακ για αυτές τις στιγμές. Όμως, πριν αγοράσεις, διάβασε την ετικέτα από … την πίσω πλευρά! Μη σταθείς στους διατροφικούς ισχυρισμούς με τα μεγάλα γράμματα. Το ότι ένα προϊόν είναι ολικής άλεσης, δε σημαίνει ότι δεν έχει μεγάλη ποσότητα ζάχαρης ή πολλές θερμίδες. Το ότι ένα προϊόν έχει φυτικές ίνες δε σημαίνει ότι είναι φυσικό και υγιεινό. Το ότι ένα προϊόν περιέχει φυτικά λιπαρά, δε σημαίνει ότι έχει καλά λιπαρά. Στάσου λίγο και κοίτα τα συστατικά του. Μετά επιλέγεις τι θέλεις να βάλεις στο σπίτι σου και στο στομαχάκι του παιδιού σου.

 

  • Απομόνωσε την κουζίνα, κυριολεκτικά ή οπτικά. Κλείσε την πόρτα, αν είναι σε ξεχωριστό δωμάτιο. Αλλά ακόμα κι αν δεν είναι, προσπάθησε να μην κινείστε όλη την ώρα γύρω από αυτή. Είναι βέβαιο ότι μόλις σε δει να τριγυρνάς στην κουζίνα, θα ζητήσει ένα σνακ. Προσπάθησε να την απομονώσεις όσο γίνεται από το οπτικό σας πεδίο. Σβήσε τα φώτα στο συγκεκριμένο χώρο κι απομάκρυνε τη γωνιά του παιχνιδιού του από την κουζίνα. Απόφυγε, αν είναι δυνατόν, να διαβάζει στην κουζίνα ή να βλέπει τηλεόραση εκεί.

 

  • Καθοδήγησέ το! Με υπομονή και επιμονή του μαθαίνεις να παίρνει μόνο του τις σωστές αποφάσεις, όσον αφορά τα σνακ του. Μπορεί να ακούγεται ακατόρθωτο, αν όμως βοηθήσεις το παιδί να καταλάβει γιατί κάτι είναι κακό, θα πάρει κάποια στιγμή σωστότερες αποφάσεις. Συχνά βοηθάει, αν αφήσεις κάποιον άλλο να του το εξηγήσει (έναν ειδικό, ένα φίλο, ένα βιβλίο) γιατί από τη μαμά και το μπαμπά ίσως έχει βαρεθεί να ακούει… «κηρύγματα».

 

Δίνουμε το καλό παράδειγμα πρώτα εμείς, και μετά τα παιδιά μας ακολουθούν. Κανένας δεν είναι τέλειος και ούτε χρειάζεται να κρύβεις τη σοκολάτα για να την καταναλώσεις όταν δεν θα σε βλέπουν τα παιδιά. Αν δεν μπορείς να αντισταθείς μην την αγοράσεις. Βάλε μέτρο και όρια στα δικά σου σνακ, μάθε και στα παιδιά σου να ακούν την πείνα τους και να την ικανοποιούν, αλλά να την αφήνουν ανικανοποίητη όταν απλά βαριούνται. Τα lockdowns μας φέρνουν στα όρια μας αλλά έτσι τα μαθαίνουμε και τα ξεπερνάμε κιόλας. 

Δείτε ακόμα...
Επιστροφή στην κορυφή