19 Μαρτίου 2019
Υπέρβαρη και έγκυος; Ας κάνουμε ένα νέο ξεκίνημα!
Η περίοδος της εγκυμοσύνης είναι μία εμπειρία ζωής για όλες τις γυναίκες και μία ευκαιρία να κάνουμε ένα νέο πιο υγιεινό ξεκίνημα στη ζωή μας. Οι επίσημοι επιστημονικοί φορείς συστήνουν.
 

Η περίοδος της εγκυμοσύνης είναι μία περίοδος μεγάλων συγκινήσεων για τις περισσότερες γυναίκες. Είναι παράλληλα και μία περίοδος μεγάλων αλλαγών για το σώμα της εγκύου. Η μικρή ζωή που μεγαλώνει μέσα στο γυναικείο σώμα είναι ένα θαύμα που προκαλεί ορμονικές και μεταβολικές διαδικασίες σημαντικές, για τις οποίες η φύση έχει σοφά προβλέψει.

Πολλές γυναίκες (όλο και περισσότερες) ξεκινάνε μία εγκυμοσύνη με αρκετά παραπανίσια κιλά. Η επιστημονική κοινότητα συμβουλεύει τις γυναίκες να χάνουν το περιττό βάρος πριν την έναρξη της εγκυμοσύνης. Ακόμα και μία απώλεια μικρή, της τάξης του 5-7% του σωματικού μας βάρους (ή περίπου 5-10 κιλά) μπορεί να ανακουφίσει τον οργανισμό πριν από μία εγκυμοσύνη και να επιδράσει θετικά. Ο λόγος που οι επίσημες οδηγίες προτείνουν την απώλεια του βάρους πριν την εγκυμοσύνη είναι ότι τα παραπανίσια κιλά αυξάνουν την πιθανότητα των επιπλοκών κατά την εγκυμοσύνη.

Σύμφωνα με τα επίσημα πορίσματα των ερευνών η παχυσαρκία αυξάνει τον κίνδυνο:

  • Εμφάνισης διαβήτη κυήσεως
  • Εμφάνισης προεκλαμψίας (υψηλή πίεση κατά την κύηση)
  • Προωρότητας, μακροσωμίας και ανωμαλιών του νευρικού σωλήνα στο έμβρυο
  • Καισαρικής

Παρόλο που οι κίνδυνοι είναι αυξημένοι οι περισσότερες εγκυμοσύνες θα είναι χωρίς επιπλοκές και οι περισσότερες γυναίκες θα φέρουν στον κόσμο υγιέστατα μωράκια. Ειδικότερα δε, αν τα ραντεβού με το γιατρό τηρούνται με συνέπεια.

Τι μπορεί να κάνει μία γυναίκα που ξεκινάει την εγκυμοσύνη με αρκετά κιλά;

  1. Άσκηση: Η άσκηση είναι σημαντική για όλες τις εγκύους. Αν μία γυναίκα δε γυμναζόταν πριν την εγκυμοσύνη, θα πρέπει να αρχίσει σταδιακά. Ο στόχος είναι 30 λεπτά μέτριας έντασης άσκησης αρκετές φορές την εβδομάδα. Τι σημαίνει «μέτριας έντασης»; Θα πρέπει κατά τη διάρκεια της άσκησης να είμαστε σε θέση να πιάσουμε κουβέντα (να μη λαχανιάζουμε). Το πρόγραμμα της άσκησης θα πρέπει να είναι ασφαλές και πάντα να εγκρίνεται από τον υπεύθυνο ιατρό.
  2. Ισορροπημένη διατροφή: Σε κάθε εγκυμοσύνη είναι σημαντικό να ακολουθούμε μία σωστή, ισορροπημένη διατροφή, πλήρη σε θρεπτικά συστατικά. Το έμβρυο τρέφεται από εμάς κι εμείς πρέπει να τρεφόμαστε σωστά. Είναι σημαντικό να μην υπερβάλουμε στην κατανάλωση ζάχαρης και επεξεργασμένων τροφίμων. Για μία γυναίκα με αυξημένο σωματικό βάρος η εγκυμοσύνη είναι ένα καλό κίνητρο για να αλλάξει μια και για πάντα τον τρόπο διατροφής της.
  3. Συνιστώμενη αύξηση βάρους: Η απώλεια βάρους κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης δε συνιστάται. Αντίθετα υπάρχει συνιστώμενη πρόσληψη βάρους ανάλογα με το βάρος μίας γυναίκας. Παρολαυτά αν έχουμε πάρει βάρος λιγότερο από το συνιστώμενο αλλά το έμβρυο αναπτύσσεται φυσιολογικά, δε χρειάζεται να φάμε περισσότερο για να φτάσουμε τη συνιστώμενη πρόσληψη βάρους.
  4. Διατροφή μετά τον τοκετό: Μετά τον τοκετό, ο θηλασμός αποτελεί τον καλύτερο τρόπο διατροφής για το μωρό αλλά βοηθάει επίσης και στη γρηγορότερη απώλεια των κιλών της εγκυμοσύνης. Συνεχίζουμε τις καλές διατροφικές συνήθειες που αποκτήσαμε κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Συνεχίζουμε την άσκηση.

Η εγκυμοσύνη μπορεί να είναι μία εξαιρετική στιγμή στη ζωή μίας γυναίκας. Χωρίς άγχος κάνουμε τις απαραίτητες αλλαγές στον τρόπο που ζούμε και διατρεφόμαστε και μπορεί να είναι η αρχή για μία καλύτερη και πιο υγιή ζωή.

 

πηγές:

https://www.nice.org.uk/guidance/ph27/chapter/2-Public-health-need-and-practice

http://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/pages/overweight-pregnant.aspx

https://www.acog.org/-/media/For-Patients/faq182.pdf?dmc=1&ts=20161121T0328111954

Δείτε ακόμα...
Επιστροφή στην κορυφή