01 Οκτωβρίου 2019
Το φαγητό της γιαγιάς είναι πάντα πιο νόστιμο...
Πιστεύεις ότι η γιαγιά "χαλάει" διατροφικά το παιδί σου; Διάβασε αυτό.
 

Η γιαγιά και ο παππούς… στήριγμα ζωής για τα παιδιά τους και τα εγγόνια τους. Η γιαγιά είναι τρυφερή αγκαλιά, σύμμαχος στις σκανδαλιές, καλή μαγείρισσα, το αποκούμπι κάθε παιδιού. Μερικές από τις πιο τρυφερές ιστορίες και τις πιο τρυφερές στιγμές που αναπολούμε από τα παιδικά μας χρόνια έχουν σχέση με τη γιαγιά και τον παππού.

 

Έχουν δώσει πολλά στα παιδιά τους και έχουν ακόμα περισσότερα να δώσουν στα εγγόνια τους.

Συχνά αναλαμβάνουν βασικά χρέη στην ανατροφή των παιδιών μας. Καμιά φορά ίσως και περισσότερα απ’ ό,τι μπορούν να φέρουν εις πέραν.

Ακόμα και οι στατιστικές και οι έρευνες δείχνουν αυτό που ήδη ξέρουμε. Παγκοσμίως, η βοήθεια της γιαγιάς και του παππού στην ανατροφή των εγγονιών αυξάνεται και αφορά όλο και περισσότερους.

 

Η γιαγιά και ο παππούς είναι η καλύτερη παρέα …

 

Είναι προφανές ότι όταν η γιαγιά και ο παππούς εκτελούν χρέη babysitter, αναλαμβάνουν να καλύψουν τις βασικές ανάγκες των εγγονιών με πρώτο και κύριο το φαγητό. Έτσι, λοιπόν, ερευνήθηκε και η επίδραση των γιαγιάδων στις διατροφικές συνήθειες των παιδιών.

Πολλές έρευνες έδειξαν ότι τα παιδιά που μεγαλώνουν περνώντας αρκετό χρόνο με τη γιαγιά και τον παππού, είναι πιθανότερο να γίνουν παχύσαρκα. Άλλες έρευνες έδειξαν ότι οι γονείς μαλώνουν πολύ συχνά με τη γιαγιά και τον παππού για τις μεθόδους τους πάνω στη διατροφή των εγγονιών (αλήθεια, το ήξερες αυτό ήδη, τώρα όμως ξέρεις ότι το πρόβλημα είναι παγκόσμιο, δεν αφορά μόνο τους δικούς σου γονείς…).

Κι ενώ η γιαγιά  και ο παππούς τρέφονταν γενικά πολύ καλύτερα στο παρελθόν, ειδικά στις Μεσογειακές χώρες όπου έτρωγαν αγνότερα, καθαρότερα και συνήθως πιο ισορροπημένα, σήμερα με τα εγγόνια τους τα πράγματα είναι διαφορετικά. Τα δεδομένα δείχνουν ότι:  

  1. Η γιαγιά και ο παππούς τείνουν να ταΐζουν παραπάνω τα εγγόνια.
  2. Η γιαγιά και ο παππούς χρησιμοποιούν συχνότερα το φαγητό για να μπορέσουν να διαχειριστούν τις συμπεριφορές των εγγονιών τους. Για παράδειγμα, αν το εγγονάκι κάνει φασαρία, μπορεί να του δώσουν ένα μπισκότο ή ένα αναψυκτικό, για να ηρεμήσει.

 

Η δική μου η γιαγιά φτιάχνει τα πιο μοσχομυρωδάτα κουλουράκια.  

 

Γιατί, λοιπόν, η γιαγιά δεν προσέχει τη διατροφή του εγγονιού της;

Αδιαφορεί; Δεν ενδιαφέρεται για το καλό του παιδιού; Θέλει να σου πάει κόντρα;

Αν το καλοσκεφτείς, μάλλον δεν είναι τίποτα από αυτά… Αλλά τότε;

  1. Η γιαγιά ίσως να μην έχει ψυχικές αντοχές να υφίσταται τη μόνιμη πίεση ενός παιδιού. Ενδίδει ευκολότερα. Για σκέψου μία ημέρα πολύ κουραστική. Μία ημέρα που δεν έχεις κοιμηθεί καλά, που οι απεργίες σου χάλασαν όλο το πρόγραμμα και κάτι έκτακτο προέκυψε στη δουλειά. Πόσο πιο κοντά βρίσκεσαι στο να δώσεις στο παιδί σου τη σοκολάτα που ζητάει, προκειμένου να κάνει λίγη ησυχία. Κακό αλλά και ανθρώπινο. Ίσως, λοιπόν, η γιαγιά, που έχει μεγαλώσει ήδη εσένα, να μην έχει πια τις ίδιες αντοχές, όπως παλιά. Όταν ήταν στη θέση σου και μπορούσε να λέει περισσότερα όχι σ’ εσένα.
  2. Η γιαγιά ίσως να μην μπορεί να παίξει με τις ώρες κρυφτό, ποδόσφαιρο και μουσικές καρέκλες, γιατί πιθανώς να πονάει το γόνατό της ή η μέση της. Έτσι, ίσως νιώθει την ανάγκη να ηρεμήσει λίγο. Να του δώσει κάτι άλλο που θα το χαροποιήσει, όπως περισσότερη σοκολάτα ή περισσότερη οθόνη και λιγότερη κίνηση.
  3. Ίσως πάλι πρέπει να μπούμε στη θέση της γιαγιάς και να σκεφτούμε τον ανταγωνισμό που υπάρχει μεταξύ των γιαγιάδων. «Τελικά, ποια γιαγιά αγαπάει περισσότερο το παιδί; Εμένα ή την άλλη;» Αλλά και τη σύγκριση των γιαγιάδων ανά τις εποχές. Η παράδοση που υπάρχει στην έννοια της γιαγιάς. «Η δική μου η γιαγιά έφτιαχνε τα πιο μοσχομυρωδάτα κουλουράκια.»

 

Η μέθοδος του κουταλιού.

 

Και φτάνεις στο κρίσιμο ερώτημα: Κι εγώ πώς πρέπει να αντιδράσω;

Χρησιμοποιώντας τη μέθοδο του κουταλιού. Θυμάσαι τότε που σου μάθαινε η μαμά σου να κρατάς το κουτάλι και να τρως χωρίς να χύνεις το φαγητό σου; Μάλλον όχι! Ξέρεις όμως, από τα δικά σου τα παιδιά πόση υπομονή χρειάζεται να μάθεις κάτι καινούριο. Μη διστάσεις, λοιπόν, να χρησιμοποιήσεις κάθε τρόπο που έχεις στα χέρια σου, προκειμένου να εκπαιδεύσεις τη γιαγιά στις σωστές διατροφικές συνήθειες.

  1. Μίλα της. Προσπάθησε να της διδάξεις αυτά που ξέρεις.
  2. Δώσε της υλικό. Υλικό online, έντυπο ή ό,τι άλλο πιστεύεις ότι θα την εντυπωσιάσει.
  3. Επισκέψου μαζί της έναν ειδικό ή παρακολουθήστε μαζί μερικά από τα πολλά σεμινάρια που γίνονται πάνω στη διατροφή σε δήμους και σχολεία.
  4. Βοήθησέ την πρακτικά. Δώσε τις ιδέες για σνακ και ροφήματα υγιεινά που μπορεί να αρέσουν στα παιδιά, ή για δραστηριότητες που αρέσουν στα παιδιά και είναι ξεκούραστες για την ίδια.

 

Το μη χείρον, βέλτιστον…

Μην ξεχνάς ότι το πρόγραμμα και οι γραμμές δίνονται στο δικό σου σπίτι. Δίδαξε στα παιδιά το μέτρο. Βοήθησέ τα να ανακαλύψουν γεύσεις υγιεινές που τους αρέσουν. Στο σπίτι τους τα παιδιά γνωρίζουν τα όριά τους. Τώρα, στη γιαγιά και τον παππού τα όρια θα είναι πάντα πιο ελαστικά.  Θα πάρουν, όμως, πολλή αγάπη, στοργή κι εκείνη τη γλυκιά ανάμνηση που φέρνει η μυρωδιά από το σπίτι της γιαγιάς.

 

Πώς θα καταφέρεις να συνεργαστείς καλύτερα με τη γιαγιά για τη διατροφή του παιδιού σου; Διάβασε εδώ.

Δείτε ακόμα...
Επιστροφή στην κορυφή