13 Μαΐου 2020
Διατροφή και ημικρανία
Ποια διατροφή μπορεί να βοηθήσει το παιδί με ημικρανίες;
 

Η ημικρανία είναι μία χρόνια νόσος που χαρακτηρίζεται από έντονους πονοκέφαλους, που επανέρχονται σε τακτικά χρονικά διαστήματα. Συνήθως ο πόνος εμφανίζεται στο ένα μέρος του κεφαλιού (αν και στα παιδιά συνήθως είναι και στις δύο πλευρές) και μπορεί να διαρκέσει έως και 72 ώρες. Πολλές φορές ο πόνος στο κεφάλι συνοδεύεται από ζάλη, εμετό και επιδεινώνεται από το φως και τους ήχους. Οι ημικρανίες δεν είναι αποκλειστικότητα των ενηλίκων. Περίπου 11% των παιδιών ηλικίας 5-15 ετών παρουσιάζουν ημικρανίες.

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορούν να προκαλέσουν ημικρανία Μεταξύ αυτών είναι ο κακός και άστατος ύπνος, οι ορμονικές διαταραχές, το stress, κληρονομικοί παράγοντες, η παραμονή σε χώρους με έντονο φωτισμό ή θόρυβο, η υγρασία και άλλα.

 

 

Κάποιες τροφές και διατροφικές συμπεριφορές έχουν επίσης, ενοχοποιηθεί για τις ημικρανίες. Η λίστα τροφών, ποτών και πρόσθετων που μπορούν να προκαλέσουν μία ημικρανία είναι μακριά και περιλαμβάνει το τυρί, τη σοκολάτα, τα όξινα φρούτα, τα επεξεργασμένα κρέατα, το γλουταμικό μονονάτριο (MSG), την ασπαρτάμη, τα λιπαρά φαγητά, το παγωτό και τα αλκοολούχα και καφεϊνούχα ποτά. Παρολαυτά, οι έρευνες δεν έχουν καταλήξει σε οριστικά και αδιάσειστα στοιχεία.

Φαίνεται, όμως, ότι:

  • Η παράλειψη γευμάτων και η πολύωρη νηστεία μπορούν να προκαλέσουν ημικρανία.
  • Η ικανοποιητική κατανάλωση φρούτων, λαχανικών και φυτικών ινών μπορούν να μειώσουν τη συχνότητα της ημικρανίας.
  • Η αφυδάτωση μπορεί να προκαλέσει ημικρανία.




  • Η έλλειψη συγκεκριμένων θρεπτικών συστατικών, όπως του μαγνησίου, της νιασίνης, της κοβαλαμίνης, της βιταμίνης D σχετίζεται με την ημικρανία.
  • Παρόλο που η σοκολάτα είναι πλούσια σε μαγνήσιο, ριβοφλαβίνη και τρυπτοφάνη, 3 θρεπτικά συστατικά που θεωρούνται ευεργετικά στην ημικρανία, πολλοί άνθρωποι δηλώνουν ότι η κατανάλωση σοκολάτας μπορεί να τους προκαλέσει ημικρανία. Οι έρευνες, όμως, δεν παρέχουν ενδείξεις για κάτι τέτοιο.



  • Η λήψη προβιοτικών μπορεί να είναι ευεργετική στις ημικρανίες, τόσο όσον αφορά στη συχνότητα εμφάνισης, όσο και στη βαρύτητα των επεισοδίων.

 

Οι μηχανισμοί με τους οποίους μπορούν κάποια τρόφιμα να προκαλέσουν ημικρανία δεν είναι γνωστοί. Επίσης, φαίνεται ότι διαφορετικοί άνθρωποι επηρεάζονται από διαφορετικούς παράγοντες. Αυτή τη στιγμή, ο καλύτερος τρόπος να ανακαλύψουμε τι μπορεί να προκαλεί ημικρανία στο παιδί μας είναι ένα λεπτομερές ημερολόγιο ημικρανιών με οποιαδήποτε πιθανά χρήσιμη πληροφορία (γεύματα, άγχος, ύπνος κλπ) μπορούμε να δώσουμε. Το ημερολόγιο αυτό θα πρέπει να το μελετήσει ένας ειδικός για να αποφασίσει ποια στρατηγική θα ακολουθήσει.

 

Όσον αφορά τους διατροφικούς παράγοντες, συχνά ο γιατρός, αφού αποκτήσει τις πληροφορίες και σχηματίσει μία λίστα πιθανών τροφών που ενοχλούν το παιδί, μπορεί να αποφασίσει να τους αποκλείσει από τη διατροφή του, ώστε να δει τα αποτελέσματα. Μία τέτοια δίαιτα, δίαιτα αποκλεισμού, μπορεί να προκαλέσει διατροφικές ανεπάρκειες στο παιδί, και θα πρέπει να γίνεται κατόπιν οδηγίας του γιατρού.

 

Τι μπορείς να κάνεις εσύ για να βοηθήσεις το παιδί που εμφανίζει ημικρανίες;

  • Φρόντισε να κοιμάται σωστά και αρκετά. Είναι σημαντικό να υπάρχει μία σταθερότητα στο ωράριο του ύπνου του.
  • Θυμήσου ότι ένα παιδί δύσκολα θα σταματήσει το αγαπημένο του παιχνίδι για να πιει νερό ακόμα κι αν διψάει πολύ. Παρότρυνέ το να πίνει νερό.
  • Η άσκηση είναι απαραίτητη για όλους και ειδικά για τα παιδιά. Φρόντισε να έχει αρκετή κίνηση καθημερινά.
  • Φρόντισε να καταναλώνει ικανοποιητικές ποσότητες φρούτων και λαχανικών, καθώς επίσης και δημητριακών ολικής άλεσης.
  • Περιόρισε την κατανάλωση τα πλούσιων σε λιπαρά αλλά και χημικά πρόσθετα συσκευασμένων σνακ, όσο αυτό είναι δυνατό.
  • Παρατήρησε την υγεία του εντέρου του και συμβουλεύσου τον ειδικό, αν πιστεύεις ότι το έντερό του χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή.
  • Θέλουμε όλοι τα παιδιά μας να μάθουν πολλά και να έχουν διαφορετικά και ποικίλα ερεθίσματα. Μην το παρακάνεις όμως. Οι σύγχρονοι ρυθμοί ζωής μπορεί να είναι έντονα στρεσσογόνοι για το παιδί και να προκαλούν ημικρανίες.

 

 

Βιβλιογραφία

Ariyanfar, S., Razeghi Jahromi, S., Rezaeimanesh, N., Togha, M., Ghorbani, Z., Khadem, E., Ghanaatgar, M., Noormohammadi, M. and Torkan, Z. Fruit and vegetable intake and odds of pediatric migraine. Nutrition & Food Science, 2019. Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print.

Chakravarty A., Mukherjee A., Roy D. Trigger factors in childhood migraine: A clinic-based study from eastern India. J. Headache Pain. 2009;10:375–380. doi: 10.1007/s10194-009-0147-x.

Finocchi C., Sivori G. Food as trigger and aggravating factor of migraine. Neurol. Sci. 2012;33(Suppl. 1):S77–S80. doi: 10.1007/s10072-012-1046-5.

Hoffmann J., Recober A. Migraine and triggers: Post hoc ergo propter hoc? Curr. Pain Headache Rep. 2013;17:370. doi: 10.1007/s11916-013-0370-7.

Martami F., Togha M., Seifishahpar M., Ghorbani Z., Ansari H., Karimi T., Jahromi S.R. The effects of a multispecies probiotic supplement on inflammatory markers and episodic and chronic migraine characteristics: A randomized double-blind controlled trial. Cephalalgia. 2019;39:841–853. doi: 10.1177/0333102418820102.

Millichap J.G., Yee M.M. The diet factor in pediatric and adolescent migraine. Pediatr. Neurol. 2003;28:9–15. doi: 10.1016/S0887-8994(02)00466-6.

Nattagh-Eshtivani E., Sani M.A., Dahri M., Ghalichi F., Ghavami A., Arjang P., Tarighat-Esfanjani A. The role of nutrients in the pathogenesis and treatment of migraine headaches: Review. Biomed. Pharmacother. 2018;102:317–325. doi: 10.1016/j.biopha.2018.03.059.

Neut D., Fily A., Cuvellier J.C., Vallée L. The prevalence of triggers in paediatric migraine: A questionnaire study in 102 children and adolescents. J. Headache Pain. 2012;13:61–65. doi: 10.1007/s10194-011-0397-2.

Nowaczewska M, Wiciński M, Kaźmierczak W, Kaźmierczak H. To Eat or Not to Eat: A Review of the Relationship between Chocolate and Migraines. Nutrients. 2020;12(3):608. Published 2020 Feb 26. doi:10.3390/nu12030608

Δείτε ακόμα...
Επιστροφή στην κορυφή