17 Φεβρουαρίου 2020
Τζίντζερ ή πιπερόριζα: Γεύση και υγεία σε μία ρίζα
11 λόγοι να χρησιμοποιήσεις το τζίντζερ στη μαγειρική σου.
 

Το τζίντζερ είναι ένα από τα πιο γνωστά και συνηθισμένα αρωματικά στον κόσμο. Χρησιμοποιείται ευρέως τόσο για την ιδιαίτερη γεύση του όσο και για τις θεραπευτικές του ιδιότητες. Ήδη από την Αρχαιότητα, διάφοροι πολιτισμοί χρησιμοποίησαν το τζίντζερ ως φάρμακο σε ασθένειες του γαστρεντερικού και του αναπνευστικού, την ημικρανία και την αρθρίτιδα.

Στις ημέρες μας η επιστημονική κοινότητα έχει ερευνήσει τις θεραπευτικές ιδιότητες του τζίντζερ και παρόλο που χρειάζεται ακόμα περισσότερες μελέτες, τα αποτελέσματα είναι μάλλον θετικά σε πολλούς τομείς.

Το τζίντζερ ανήκει στην ίδια οικογένεια με το κάρδαμο και τον κουρκουμά. Χρησιμοποιείται ωμό, βρασμένο, μαγειρεμένο, τουρσί, αποξηραμένο αλλά και ζαχαρωμένο. Οφείλει τις θρεπτικές του ιδιότητες τόσο στις βιταμίνες, μέταλλα και ιχνοστοιχεία που περιέχει όσο και στις πολυφαινόλες του. Είναι πλούσιο σε κάλιο, μαγνήσιο, βιταμίνη C, φυλλικό οξύ, χαλκό και ψευδάργυρο. Επίσης, περιέχει βιοδραστικά συστατικά, όπως οι τζιντζερόλες, οι σογκαόλες, τα οποία φαίνεται να έχουν μία αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση στον οργανισμό μας. Η περιεκτικότητα του τζίντζερ στις παραπάνω ουσίες διαφέρει ανάλογα με τον τόπο καλλιέργειας αλλά και με το αν χρησιμοποιείται φρέσκο (είναι πιο πλούσιο σε τζιντζερόλες) ή αποξηραμένο (είναι πλουσιότερο σε σογκαόλες).

 

Οι ιδιότητες του τζίντζερ που παρουσιάζουν μεγαλύτερο ερευνητικό ενδιαφέρον, είναι:

 

  1. Η αντιοξειδωτική και αντιγηραντική δράση των πολυφαινολών του.
  2. Η προστατευτική του δράση κατά της ηπατοτοξικότητας της αλκοόλης.
  3. Η αντιφλεγμονώδης δράση του.
  4. Η προστατευτική του δράση στην οστεοαρθρίτιδα αλλά και τη ρευματοειδή αρθρίτιδα.
  5. Η ανακουφιστική του δράση στα συμπτώματα της πρωτοπαθούς δυσμηνόρροιας στις γυναίκες.
  6. Η αντιεμετική του δράση. Ίσως η πιο καλά μελετημένη δράση του. Φαίνεται ότι έχει θετικά αποτελέσματα τόσο στις ναυτίες της κύησης, όσο και στις ναυτίες μετεγχειρητικά αλλά και κατά τη διάρκεια των χημειοθεραπειών. Επίσης, ανακουφίζει και από τις ναυτίες λόγω κίνησης (πχ. στη θάλασσα).
  7. Η αντικαρκινική του δράση τόσο προληπτικά όσο και κατά τη διάρκεια των θεραπειών. Έχει μελετηθεί σε διάφορε μορφές καρκίνου, όπως το λέμφωμα, ο καρκίνος του μαστού, του παχέος εντέρου, του ήπατος, του δέρματος αλλά και της ουροδόχου κύστεος.
  8. Η προστατευτική του δράση στο καρδιαγγειακό μας σύστημα. Το τζίντζερ έχει μία υπολιπιδαιμική, αντιπηκτική και υποτασική επίδραση, με αποτέλεσμα να ωφελεί την υγεία της καρδιάς μας.
  9. Η θετική του επίδραση στο άσθμα αλλά και σε αλλεργίες.
  10. Η υπογλυκαιμική του δράση.
  11. Η θετική του δράση στην πρόληψη της νόσου Altzheimer και της γεροντική άνοιας.

Οι έρευνες δείχνουν ότι η κατανάλωση του τζίντζερ είναι ασφαλής. Οι επιστήμονες συστήνουν την προσεκτική του κατανάλωση σε ασθενείς με αντιπηκτική αγωγή ή σε ασθενείς που πρόκειται να χειρουργηθούν. Επίσης, ενώ κάποιες έρευνες δείχνουν ότι πιθανώς μπορεί να προκαλέσει πρόωρο τοκετό, θεωρείται ασφαλές και αποτελεσματικό στην αντιμετώπιση των ναυτιών του πρώτου τριμήνου της εγκυμοσύνης.

Παρόλο που ακόμα χρειάζονται περισσότερες έρευνες για τον τρόπο δράσης του και την επιβεβαίωση της θετικής του επίδρασης στην υγεία μας, μπορούμε να το προσθέτουμε σε φαγητά και ροφήματα και να απολαμβάνουμε τη γεύση του αλλά και τα πιθανά οφέλη του στην υγεία μας.

Απόλαυσέ το αρωματίζοντας με την πιπεράτη γεύση του

  • το κοτόπουλο ή το ψάρι σου
  • τις σούπες ή τις σάλτσες σου
  • τα αφεψήματά σου
  • τα smoothies και τους χυμούς.

Δείτε ακόμα...
Επιστροφή στην κορυφή