17 Ιουλίου 2019
Τα παιδιά χρειάζονται τα λιπαρά στη διατροφή τους;
Είναι απαραίτητα τα λιπαρά στη διατροφή του παιδιού;
 

Η αλήθεια είναι πως η λέξη "λιπαρά" προκαλεί από μόνη της αρνητικά αισθήματα. Καλώς ή κακώς το λίπος έχει συνδεθεί με την εικόνα ενός παχύσαρκου ανθρώπου, ενώ ακούγοντας τη λέξη «λιπαρά» το μυαλό μας πάει σε ντόνατς και φέτες μπέικον. Στην πραγματικότητά όμως το λίπος είναι αναπόσπαστο κομμάτι του σώματος μας και τα λιπαρά απαραίτητο κομμάτι της διατροφής μας.

Αυτά που γνωρίζεις για το λίπος

Το λίπος είναι πηγή ενέργειας και είναι ο τρόπος με τον οποίο το σώμα μας αποθηκεύει την περίσσεια ενέργεια. Υπερβολική ποσότητα λίπους στον οργανισμό συνδέεται με παχυσαρκία και:

Αυτά που δεν γνωρίζεις για το λίπος

Το λίπος στο σώμα μας δεν υπάρχει για να μας ενοχλεί. Υπάρχει γιατί έχει λειτουργίες.

Multicolored Umbrella

Προστασία. Το λίπος είναι ένα φυσικό μαξιλαράκι που προστατεύει τα όργανά από τραυματισμούς. Σκέψου το σαν αερόσακο.

Black and Gray Stethoscope on White Surface

Ορμόνες. Γνωρίζεις πως για να «ξεκινήσει» η περίοδος στα κορίτσια, το σωματικό λίπος θα πρέπει να είναι στο 16% τουλάχιστον και όχι παρακάτω; Το λίπος είναι ρυθμιστής ορμονών που σχετίζονται με το φύλλο, όπως τα οιστρογόνα, αλλά και άλλων όπως η ινσουλίνη, η κορτιζόλη (ορμόνη άγχους), η αυξητική ορμόνη και η λεπτίνη. Σίγουρα, θα έχεις ακούσει για κάποια γυναίκα πολύ αδύνατη που της «κόπηκε» η περίοδος ή τις αθλήτριες της γυμναστικής που «αργούν» να μπουν στην εφηβεία, λόγω πολύ χαμηλού βάρους και ποσοστού λίπους. Από την άλλη βέβαια, το αυξημένο σωματικό λίπος στα παιδιά, οδηγεί σε αυξημένα επίπεδα αυξητικής ορμόνης και άρα νωρίτερη έναρξη της εφηβείας. Και οι δύο περιπτώσεις προβληματικές και οι δύο επιβεβαιώνουν πόσο απαραίτητο είναι το λίπος αλλά φυσικά στη σωστή ποσότητα.

White and Red Capsules

Θερμοκρασία. Σκέψου το λίπος σαν ένα λεπτό κουβερτάκι για να μην κρυώνεις. Το λίπος είναι συνυπεύθυνο για τη σωστή ρύθμιση της θερμοκρασίας του σώματός σου.

Μεταβολισμός. Όσο και αν ακούγεται παράλογο, το λίπος είναι απαραίτητο για τον καλό ενεργειακό μεταβολισμό αλλά και για την απορρόφηση απαραίτητων θρεπτικών συστατικών, όπως οι λιποδιαλυτές βιταμίνες. Ήξερες πως η βιταμίνη D αποθηκεύεται στο λίπος σου; Ήξερες πως τα καλά λιπαρά που βρίσκουμε στα φυσικά προϊόντα, όπως το ελαιόλαδο και το αβοκάντο, βοηθούν να μεταβολίσουμε την τροφή μας καλύτερα;

Brown Bricked Wall

Δομικό υλικό. Τα λιπαρά είναι «τουβλάκια» όλων των κυτταρικών μεμβρανών και όλων των νευρικών κυττάρων. Σίγουρα έχεις διαβάσει πόσο σημαντικά είναι τα ω-3 λιπαρά για το μυαλό.

Συνοψίζοντας, το λίπος είναι ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ γιατί:

  • ρυθμίζει τη θερμοκρασία του σώματος,
  • ρυθμίζει τις ορμόνες του φύλλου και είναι απαραίτητο για τη γονιμότητα,
  • ρυθμίζει διάφορες ορμόνες,
  • είναι πηγή αλλά και αποθηκευτικός χώρος των λιποδιαλυτών βιταμινών A, D, E & K,
  • είναι απαραίτητο για την καλή λειτουργία του εγκεφάλου,
  • ρυθμίζει τα επίπεδα του σακχάρου και
  • βοηθάει στη ρύθμιση του μεταβολισμού.

Και όλα τα παραπάνω ισχύουν για όλους, μικρούς και μεγάλους. Όμως καταλαβαίνεις πόσο απαραίτητα είναι τα «καλά» λιπαρά στη διατροφή του παιδιού σου για να μεγαλώσει σωστά. Το μεγάλο στοίχημα είναι να μην παρανοήσεις και να καταλάβεις πως όλα τα λιπαρά δεν είναι ίδια.

Ο χρυσός κανόνας της διατροφής είναι:

ΕΠΙΛΕΓΟΥΜΕ ΦΥΣΙΚΑ ΤΡΟΦΙΜΑ

Οι έρευνες πλέον ενοχοποιούν τις μαργαρίνες με τροποποιημένα φυτικά έλαια και δείχνουν να προτιμούν την κατανάλωση, πάντα με μέτρο, βουτύρου. Τελικά η ανθρώπινη ανάμειξη είναι πιο επικίνδυνη από την ίδια τη φύση.

Τα λιπαρά διαφέρουν μεταξύ τους. Για αυτό:

  • Χρησιμοποιούμε πάντα ελαιόλαδο στο μαγείρεμα και στη σαλάτα.
  • Αντικαθιστούμε την αμφιβόλου ποιότητας μπάρα δημητριακών με παστέλι σουσαμιού ή ξηρών καρπών και μέλι.
  • Προτιμούμε να προσθέτουμε το ελαιόλαδο προς το τέλος του μαγειρέματος.
  • Αλείφουμε στο ψωμί του παιδιού ταχίνι ή φυστικοβούτυρο ή βούτυρο και όχι μαργαρίνες
  • Ψήνουμε και δεν τηγανίζουμε
  • Φτιάχνουμε σάλτσα από αβοκάντο, που είναι εξαιρετική πηγή καλών λιπαρών ή το προσθέτουμε την κρέμα του παιδιού.
  • Προτιμούμε λιπαρά ψάρια, πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα
  • Αποφεύγουμε τρόφιμα που συνδυάζουν πολλά λιπαρά και ζάχαρη, όπως τα γλυκά.
Δείτε ακόμα...
Επιστροφή στην κορυφή